Bhutan

HM de Koningin Jetsun Pema Wangchuck van Bhutan

with 2 comments

Beste Karma,

Vanmorgen om 08.00 uur was een ieder present om aan het zeer uitgebreide maar ook zeer zeker luxueus  ontbijt deel te nemen. En dan heb ik het nog niet gehad over de over vlijtige bediening. Het zonnetje scheen weer volop. Vandaag stond ons een zeer lange dag te wachten met vele bezienswaardigheden in Thimphu.  Met op het eind van de dag nog een onverwachte ontmoeting. Met wie……….dat laat ik nog even in het midden. Gelukkig voelde John zich vandaag al weer een stuk beter.

Tegen 09.00 uur vertrokken met onze gids met het busje naar de General Post office in Thimphu. Het is een zeer ouderwets postkantoortje met drie loketten. De bedienden waren allemaal uitgedost in de traditionele kledij. Leuk om te zien.  Aansluitend konden we hier allemaal een eigen Bhutaanese postzegelset, voorzien van ons gezicht, laten maken. Uiteraard lieten we dit niet aan ons voorbij gaan. Ook hebben we direct gebruik gemaakt van het aanschaffen van diverse zeldzame postzegels van Bhutan. Hier zitten werkelijk enkele prachtige exemplaren bij.

Hierna zijn we naar het textiel museum gegaan. Dit begon met een introductiefilmpje. Onder  begeleiding van de gids hebben we het museum verder  bekeken. Was leuk en interessant. Aansluitend zijn we naar het Instituut en ziekenhuis voor Traditionele geneeswijzen geweest. Hier waren diverse grondstoffen  te zien waarvan medicijnen werden gemaakt. Alles was op plantextracten gemaakt.

Tegen 12.00 uur zijn we met het busje verder gereden naar “Institute for Zorig Chusum”.  Hier waren  diverse studenten aan het werk. In dit instituut worden de 13 traditionele arts en crafts aangeleerd. Wat ons erg aangreep, maar ook mooi om te zien, was dat een gehandicapte student met zijn voeten het houtsnijwerk verrichtte. Ongelooflijk, hij had hier ook nog erg plezier in. Zeker weten dat deze student binnen enkele jaren zijn diploma zal halen. In de shop konden we nog enkele souvenirs kopen welke de studenten gemaakt hadden.

Uiteraard zijn we gaan lunchen bij restaurant Klein in het centrum van Thimphu. Dit restaurant heeft bij ons bekendheid gekregen door de reis die Erica Terpstra gemaakt had. Deze documentaire is enkele maanden geleden op tv geweest. De moeder van de eigenaresse is getrouwd mat een Nederlander ( vandaar de naam : Klein)en sprak ons  even in het Nederlands toe.( leuk om weer wat Nederlands te horen).

Na de lunch hebben we een bezoek gebracht  aan het “National Folk Heritage Museum”. Hier kreeg je het typisch Bhutanese leven van vroeger te zien. Een soort open lucht museum. Aansluitend zijn we te voet naar het National Library & Archives of Bhutan gelopen. Het was een drie etage hoog gebouw. Erg oud met veel houtwerk. Alles was erg netjes opgeborgen maar ook zeker goed tentoongesteld.

Tegen 16.00 uur hebben we deze  drukke dag voortgezet naar een park waar de weinige overgebleven Takin verbleven. Takin is een Bhutan’s nationaal dier, die lijkt op een rund met een geitekop. Gezien de tijdnood zijn we direct doorgereden met de bus naar een Boeddha beeld. Dit Boeddha beeld is zestig meter hoog en is nog in aanbouw. Het hele project wordt financieel ondersteund door  Europa.  Erg indrukwekkend.

Na een bakje koffie en een lekker Zwitsers gebakje zijn we doorgereden naar het paleis van de koning. Hier zou om 17.00 uur de nationale vlag gestreken worden tijdens een ceremonie. Helaas kwamen we pas tegen 17.15 uur aan met als gevolg dat de ceremonie net was afgelopen. We zijn toen nog  naar Tashichhodzong  gegaan. Hier bevind zich de” Majesty’s Throne Room” en is het in de zomer verblijfplaats van de Monastic Body. Tegen 18.15 uur zijn we met de bus terug gereden naar ons hotel.

Om 19.00 uur stonden we voor het hotel te wachten op ons taxi busje om naar een restaurant te gaan waar we traditioneel Bhutaans zouden dineren.  In het begin van dit verslag vertelden we dat we  een onverwachte ontmoeting zouden krijgen. Toen wij naar buiten liepen was het een drukte bij de hotelingang. Veel al  hoge heren, politiemensen en diverse heren in uniformen. De weg was afgesloten.  Wij met z’n negenen vormden een erehaag voor , jawel hoor, Hare Majesteit de Koningin Jetsun Pema Wangchuck van Bhutan. Ook de minister president was aanwezig. Al met al zeer, zeer hoog bezoek .Erg leuk en spannend om dit moment mee te mogen maken. Helaas mochten we om veiligheidsredenen geen foto’s maken. Jammer…

Uiteraard voor ons, als 9 Venlo-Zuidse jongens , had deze ontmoeting genoeg gesprekstof tijdens het avonddiner. Hierna hebben we de avond nog gezellig afgesloten en zijn we op tijd naar bed gegaan. Morgen wacht ons een nieuwe uitdaging en gaan we verder het binnenland van Bhutan in…….