Bhutan

Bhutan in D-mineur

with one comment

Beste Karma,

Nadat we gisterenavond onder een stralende sterrenhemel het bedje in onze tenten zijn gaan opzoeken, kwamen we er al snel achter dat elk voordeel ook zijn nadeel heb. Het kampterrein ligt op een hoogte van 3.600 meter en dan ook nog een stralende sterrenhemel betekent: kou kleumen. Gelukkig hadden we wat alcohol in ons lichaam , dus de meesten onder ons waren zo onder zeil. Waar we in verband met de hoogte ook een beetjes last van hadden was de ijle lucht. Echter niet getreurd, vandaag staat ons een nieuwe dag te wachten. Om 8.00 uur stond Nima ( Zonnenschijn )alweer klaar met de koffie en een bak heet water. Lekker badderen en weer even rond het kamvuur zitten……. Loek had voor gepaste lichte klassieke muziek gezorgd, dus onder de klanken van Beethoven, Bach en Mozart kwamen we allemaal weer een beetje tot leven (vandaar Bhutan in D-mineur). Het gehele terrein kreeg door de opkomende wolken een mysterieus aanzien. Helaas konden we dus de bergtoppen van het Himalaya gebergte (nog) niet te zien. Na het ontbijt zijn we te voet richting Chelele-pas gelopen. Het busje kwam echter zo, zodat we toch maar besloten in te stappen en via deze pas naar de HAA vallei konden gaan. Tijdens de afdaling werden we door Arya geattendeerd op de drie rotsbodhisatva’s. Deze drie heuvels in de vallei staan voor Wisdom, Power en Compassion.
Als eerste hebben we een klooster bezocht waar de jonge monniken juist les hadden in het bespelen van de” bhudda-zela’s”. ( als jullie begrijpen wat we bedoelen).Het getoeter deed ons gelijk terug denken aan twee jaar geleden het WK in Zuid- Afrika (wederom Bhutan in de D-mineur).

Dit klooster wordt volop gerestaureerd. Van hetgeen wij zagen konden wij helaas niet concluderen dat hier sprake is van Gross National Happiness. Wij zagen hier de Bhutanezen op middeleeuwse wijze rotsen met de hand klein hakken en rosten op de rug vervoeren. Hier is hebben ze volgens ons  nog nooit gehoord van een arbeidsinspectie.

Vervolgens zijn we doorgereden naar de Haa Dzong welke nu dient als thuisbasis voor het opleidingscentrum  voor het Bhutanese leger. Dit opleidingscentrum (Imrat) staat voor een samenwerking tussen het Indiase en Bhutaanse leger. Dat de samenwerking goed is bleek wel uit de juist aangekomen hoeveelheid whisky voor de officieren. Een hel vrachtlading vol  whisky  “Officer ’s Choice” moest nog vanuit de Dzong vervoerd worden.

Afgezien van de militaire faciliteiten zijn we veel fotogenieke momenten en personen tegengekomen in HAA-stad. Uiteraard willen we jullie enkele beelden laten zien.

Na bezichtiging van de vallei zijn we weer via de Chelela pas ( 3 ½ uur alleen maar haarspeldbochten) terug gegaan naar Paro. Op het hoogste punt hebben we een lunch genuttigd en jawel hoor ;  vanuit dit punt hadden we een geweldig uitzicht op het Himalaya gebergte. De een na hoogste berg van Bhutaan was goed te zien : de  Jomolhari met maar liefst een hoogte van 7.300 meter. Wat een joekel van een berg zeg.

Nadat we de nodige fotokiekjes hadden gemaakt maar snel door gereden naar ons hotel Uma. Na drie Farm House en kampeerdagen  waren we allemaal toe aan een grondige opknapbeurt. Gelukkig bood hotel Uma de faciliteiten. Lekker zwemmen in het hotel en wat massages deed ons allen goed.

In het hotel hebben we ons avondeten genuttigd en wat waren we blij dat we nu weer en een heerlijke bedje konden kruipen.
Morgen staat ons weer een zware klim te wachten naar de bezienswaardigheid van Bhutan : Tigers Nest.

Written by de Bhutanese Metervreters

30 mei 2012 bij 12:57

Geplaatst in Avonturen in Bhutan

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

1. Ha boys,

Het eten was lekker zo te zien. Geweldige foto van de Jomolhari en erg leuke foto van Jack die aan kiekeboe doet.
    Geniet ze nog en tot snel.